Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-02@00:32:13 GMT

رئیسی: انقلاب اسلامی یکی از جلوه‌های عاشوراست

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۰۰۱۱

رئیسی: انقلاب اسلامی یکی از جلوه‌های عاشوراست

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شب گذشته در جمع عزاداران حسینیه اعظم زنجان، اظهار کرد: جریان کربلا برنامه‌ریزی شده بود و از جمله فصل شهادت و اسارت را شامل می‌شد. در فصل اسارت نیز همه اسرا حواس‌شان به این موضوع معطوف بود که خون سیدالشهدا (ع) باید باقی بماند و بتواند در جامعه اسلامی انسان‌ساز باشد. تصور یزیدیان این بود که در واقعه عاشورا، همه چیز به اتمام می‌رسد و نام و کربلای امام حسین (ع) همان جا باقی می‌ماند، ولیکن اراده بر این بود که عاشورا، باعث تولد عاشورایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: ملاصدرا می‌گوید مردان بزرگ دو روز تولد دارند، یک روز تولد جسم و یک روز تولد شخصیت، همه ما حسین بن علی (ع) و یاران ایشان را به نام عاشورا می‌شناسیم. شاید هیچ‌کدام از ما تاریخ تولد یاران امام حسین (ع) را ندانیم، ولی می‌دانیم که در واقعه عاشورا به شهادت رسیده‌اند.

رئیس دستگاه قضا افزود: عاشورا روز مرگ عاشورائیان نیست، بلکه روز تولد عاشورائیان است. این، تا جایی که زمین، زمین است و زمان، زمان است ادامه دارد و حیات اباعبدالله‌الحسین (ع) و یارانش جاودانه است. یزیدیان بسیار تلاش کردند عاشورا باقی نماند، اما حتی در شب قدر که بهترین زمان است، کسی که می‌خواهد به پروردگار نزدیک شود به زیارت امام حسین (ع) می‌رود.

رئیسی با تاکید بر اینکه بهترین زمان‌ها با کربلا پیوند خورده است، تصریح کرد: چرا پیامبر (ص)، امیرالمومنین (ع)، امام مجتبی (ع) و فاطمه زهرا (س) اربعین ندارند؟ چون حتی در خصوص اباعبدالله (ع) هم دشمنان تلاش کرده بودند که برکات عاشورا به جامعه بشری نرسد، ولی امام سجاد (ع) زیارت اربعین را باب کردند و فرمودند یکی از علامات و نشانه‌های مومن، زیارت اربعین است و بعد از آن زیارت حسین بن علی (ع) باب شد.


وی یادآور شد: امروز راهپیمایی عظیم اربعین، غوغایی است و میلیون‌ها انسان از سراسر عالم با تحمل گرسنگی، تشنگی و نداشتن جا و مکان، حماسه بزرگی را خلق می‌کنند و چنین چیزی جلوه بزرگی از حضور دلدادگان اباعبدالله (ع) است. سختی در عالم خیلی زیاد است، ولی هر کس که دچار سختی می‌شود می‌گوید «من کارم سخت‌تر از زینب (س) نبود».

رئیسی با تاکید بر اینکه امروز، عاشورا و کربلای حسین بن علی (ع)، نماد همه مظاهر عالی انسانی است، افزود: قریب چهل سال امام سجاد (ع) برای عاشورا اشک ریختند؛ چرا که عاشورا باید می‌ماند. همه ائمه تا امام عصر (عج) برای امام حسین (ع) اشک ریختند و امام عصر (عج) می‌فرمایند «اگر اشک چشمانم خشک شود، برای تو حسین خون گریه خواهم کرد».

وی ادامه داد: در زمان غیبت کبری، همه انبیا، علما و بزرگان دین بر زنده نگاه داشتن عاشورا تاکید کرده‌اند. مرحوم علامه طباطبایی تبریزی از آیت‌الله قاضی نقل کرده است که «پرده از جلوی چشمم کنار رفت و دیدم همه کاره در هر دو عالم حسین بن علی (ع) است». دشمنان همیشه با عاشورا در ستیز بوده‌اند. در زمان پهلوی، در خانه‌ها و مساجد و تکایا را می‌بستند؛ چرا که روضه امام حسین (ع) پیام دارد و عاشورا قرار است حرکت بزرگی در عالم بشریت ایجاد کند.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: حسین بن علی (ع) فقط مربوط به سال ۶۱ هجری نیست. پیام عاشورا این بود که مرد و زن مسلمان، در طول حیات بشریت با یزیدیان و ظلم و فساد نباید کنار بیایند. عاشورا امید برای بشریت و تصمیم برای نبود ظلم، استکبار و ستم است. عاشورا نقطه دلدادگی به خدا است و انسان باید با الگو قرار دادن اباعبدالله (ع) عاشورایی فکر کرده و عاشورایی عمل کند.

وی با اشاره به اینکه در عاشورا همه مظاهر عالی انسانی نقش بسته است، تصریح کرد: در عاشورا همه گروه‌های سنی از مرد و زن نقش دارند. عاشورا جلوه خوش‌عاقبتی و بدعاقبتی است. عاشورا جلوه ایثار و گذشت و ایستادگی در راه خدا است. امام حسین (ع) در روز عاشورا راضی بود به رضای خداوند و هر چه که خداوند می‌پسندید، ایشان هم می‌پسندید. گویی امام حسین (ع) هیچ پسندی جز پسند حق ندارد و در برابر هر چه خداوند می‌خواست، سر تعظیم فرود آورد.

رئیسی یادآور شد: تفکر و زندگی همه ما باید عاشورایی باشد. عاشورا باید مظهر امید، دلدادگی و تعهد در جامعه بشری باشد. یکی از جلوه‌های عاشورا، انقلاب اسلامی است. به نام عاشورا انقلاب شد و فرزندان‌مان شهید شدند. خون شهدای ما به ثارالله متصل و ماندگار شد. منتقم خونی که به ثارالله متصل شود، خداوند متعال و صاحب این خون، الله است.

رئیس قوه قضاییه افزود: عاشورا مظهر امر به معروف و نهی از منکر است. نمی‌توان «به من چه، به تو چه» را در مملکت اسلامی پیاده کرد. نظام ما، نظام امر به معروف و نهی از منکر است و جامعه‌ای که امر به معروف و نهی از منکر نکند، جامعه مرده است. فردی که بگوید «به من چه» مرده محسوب می‌شود و عاشورا مظهر همه تحولات اجتماعی است. «هیهات من الذله» شعار جهانی شده است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ‌کس حاضر نیست زیر بار ذلت برود. یک جلوه از عاشورا حزن و اندوه است و یک جلوه عقلانیتی است که در عاشورا حکم‌فرما بود. عزت و اقتدار امروز ما در برابر دشمن به خاطر تفکر عاشورایی و ایستادگی و مقاومت است. در مقابل دشمن نباید کوتاه آمد و باید مقاوم بود. اندیشه و عمل عاشورایی باید در همه جوانب زندگی‌مان جلوه گر باشد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: رئیسی عزاداری امام حسین ع رئیس قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۰۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران

۴۵ سال از شهادت استاد مرتضی مطهری می‌گذرد، ترور شهید مطهری دومین ترور سیاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود، از فروردین ۱۳۵۸ یعنی کمتر از دوماه پس از پیروزی انقلاب، ​موج ترور‌ها علیه شخصیت‌های روحانی و نظامی انقلاب آغاز شد. اتفاقی که البته امروز به شکلی دیگر و توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد.

ساعت حدود ۷ شب بود که تیم سه نفره ترور، شامل بصیری، نیکنام و وفا قاضی‌زاده مقابل منزل شهید مطهری در خیابان دولت تهران توقف می‌کنند.

نقشه اولیه ترور او در همان منطقه بود، اما هوشیاری راننده آیت‌الله مطهری و وضعیت بد منطقه از نظر ترور، مانع کار تروریست‌ها می‌شود.

آنها خودروی استاد مطهری را تعقیب می‌کنند. احتمالا راننده خیابان شریعتی را به سمت پل سیدخندان کنونی آمده و بعد از عبور از خیابان سهروردی به میدان هفت تیر رسیده و با گذر از خیابان مفتح به سمت میدان کنونی سپاه رفته بود. بعد از آن هم وارد خیابان فخرآباد شده تا به منزل مرحوم یدالله سحابی برسد.

جلسه آن شب برخلاف آنچه تصور می‌شود جلسه شورای انقلاب نبود، بلکه جلسه موسسه متاع (مکتب تربیتی ـ. اجتماعی علمی) بود که در سال ۱۳۳۷ تاسیس شده بود و به مسائل اجتماعی می‌پرداخت، اما به دلایل امنیتی هیچ سندی از خود ثبت نکرده بود.

خودرو تروریست‌ها در ضلع مقابل خیابان پارک شده بود. قاتل (محمدعلی بصیری) هم پشت دیوار منزل سحابی کمین کرده و منتظر استاد مطهری بود. ظاهرا نفر دیگری (حمید نیکنام) هم سر کوچه کشیک می‌داده است.

 تروریست‌ها چراغی که ساکنان محل در پارک امین‌الدوله ـ. محل فعلی خانه مداحان ـ. برای روشنایی و امنیت محله گذاشته بودند را خاموش کرده بودند و با استفاده از تاریکی شب موفق به چنین کاری شدند.

ساعت حدود ۲۲:۴۰ شب جلسه  تمام می‌شود و استاد مطهری عزم منزل می‌کند. ظاهرا قرار بر این می‌شود که با خودروی آقای ترخانی به شمیران ـ. منزل شخصی خود ـ. برود.خودرو ترخانی سرکوچه پارک شده بود. یدالله و عزت‌الله سحابی چند قدمی استاد مطهری را بدرقه می‌کنند تا این که آقای مطهری به سر کوچه می‌رسد.

ظاهرا در این هنگام است که قاتل اصلی به استاد مطهری نزدیک می‌شود و او را به نام صدا می‌کند و پس از برگشتن آیت الله مطهری گلوله‌ای به زیر گوش او شلیک می‌کند که از ابروی چپش خارج می‌شود.

قاتل پس از این اقدام، ظاهرا از طریق یک کوچه فرار می‌کند و خود را به اتومبیل پیکان استیشن‌شان می‌رساند و با دو نفر دیگر به سمت شرق تهران فرار می‌کنند.

گروه فرقان خود را یک گروه مسلمان متکی بر اصل توحید می‌دانست و اهداف خود را بر اساس تفسیر قرآن مشخص می‌کرد. این گروه معتقد بود تفسیر قرآن کریم تنها کار امامان است و هر کسی جز امامان معصوم دست به تفسیر قرآن بزند، کارش خلاف اسلام است.    

استاد مطهری در جریان انقلاب از تفکرات و ایده‌ها و دستورات حضرت امام تبعیت می‌کردند و همواره در پی اجرای فرامین حضرت امام در مورد نهضت بودند. در این مورد آیت الله طاهری خرم آبادی می‌گوید؛ اگر چه دار التبلیغ کارش را بعد از تبعید، شروع کرد، اما آن رونقی که باید می‌گرفت پیدا نکرد و آخرش هم به جایی نرسید؛ چون مهر تایید امام به مسئله دار التبلیغ زده نشد و این موسسه از این مطلب انتزاع می‌شد که یک حرکتی است در مقابل امام و نهضت امام مخصوصا این که مقدمات آن مصادف بود با مخالفت امام و همان زمانی که امام تبعید شدند.

این‌ها یکسری مسائلی را تداعی می‌کرد که اینجا یک مرکزی است در برابر نهضت و در برابر امام. چند سال بعد که به مرحوم استاد مطهری اصرار کرده بودند که یک درس در آنجا برقرار کند. ایشان با مشورت امام اجازه او به آنجا رفت؛ و الا همین طوری خودش برای تدریس به دار التبلیغ نرفت، یعنی با این که مسئله آن شدت وحدت خودش را از دست داده بود و جنبه عادی پیدا کرده بود و یک موسسه‌ای شده بود برای تربیت مبلغ ولی باز شهید مطهری در برابر اصرار آنها به تنهایی تصمیم نگرفته بود.

همچنین شهید مطهری حلقه وصل و رابط امام با انقلابیون و مردم بود. در این مورد مرحوم حجت الاسلام موحدی ساوجی می‌گویند:در تهران آیت الله مطهری و چند نفر با امام مع الواسطه در ارتباط بودند و آن‌ها بودند که پیغام‌ها را به کل افراد انقلابی در سطح تهران می‌رساندند پیام‌ها معمولا در قم گرفته می‌شد، اما یک سالی را که ترکیه بودند ارتباطی با خارج نداشتند. ولی در زمانی که در عراق بودند با پیروزی انقلاب و لو با واسطه ارتباط برقرار می‌کردند افراد می‌رفتند و پیام‌ها را شفاهی از امام می‌گرفتند و می‌آمدند و عمل می‌کردند و یا به وسیله مکاتبه و نامه ارتباط انجام می‌شد، اما در واقع این ارتباط وجود داشت.

بدون تشبیه بگویم دوران تبعید امام از ترکیه به عراق تا سال ۵۷ و بازگشت امام به ایران تقریبا غیبت صغرای ولی عصر (روحی نه الفداء) بود که ملت ایران در میان خودشان امام را نداشتند، اما کسانی که نایب امام بودند وکیل و رابط بین امام و مردم بودند هر چند که این وکالت و نیابت نبود امام مردم می‌دانستند و می‌شناختند که این‌ها افراد مورد اعتماد امام هستند و از این طریق رهنمود‌ها و پیام‌ها را می‌گرفتند و عمل می‌کردند.

استاد مطهری در تمام میدان مبارزه حضور فعال و جدی فعال داشته است. از پخش اطلاعیه‌ها تا شرکت در قیام‌ها صحنه گردان میدان بود. استاد ابتدا در پخش اطلاعیه‌ها تا شرکت در قیام سال ۴۲ نقش فعال داشتند. بار‌ها از سوی عمال رژیم شاه بازداشت شده و زندانی شده بودند. اختلافات بین روحانیون را از بین می‌برد و مانع انفکاک در صفوف مبارزه می‌شد. استاد در جذب نسل جوان و روشنفکر به خصوص بعد از راه انداختن حسینه ارشاد نقش فوق العاده‌ای ایفا کردند. جذب نسل جوان نه تنها در دوران قبل از پیروزی انقلاب موثر واقع شد بلکه بعد از دوران پیروزی و جنگ برای کشور و انقلاب موثر واقع شد.

از نگاه شهید مطهری، بزرگ‌ترین ضربه‌ای که بر پیکر اسلام وارد شد از روزی شروع شد که سیاست از دیانت منفک گردید؛ و طرد دین از سیاست به معنای جدا کردن یکی از اعضای پیکر اسلام بود. با این حال در جهان تشیع، تفسیر «اولی الامر» متفاوت با برداشت اهل سنت است و هدف امثال سید جمال نیز مسلماً این نبوده است تا با ندای همبستگی دین و سیاست به استبداد سیاسی قداست دینی دهند، بلکه هدف، بیداری مسلمانان در دخالت در سرنوشت سیاسی و وابسته ساختن به دین بوده است.

شهید مطهری در بحث امامت و رهبری با ظرافت خاصی جدایی دین از سیاست را به منزله‌ی جدایی روحانیت از سیاست و حکومت به شمار آورده و معتقد است، بزرگ‌ترین آرزوی دوستداران ترقی اسلام باید توأم شدن سیاست و دیانت باشد:

نسبت این دو با هم نسبت روح و بدن است. این روح و بدن، این مغز و پوست باید به یکدیگر بپیوندند. فلسفه‌ی پوست، حفظ مغز است. پوست از مغز نیرو می‌گیرد و برای حفظ مغز است.

اهتمام اسلام بر امر سیاست و حکومت و جهاد و قوانین سیاسی، برای حفظ مواریث معنوی، یعنی توحید و معارف وحی و اخلاق و عدالت اجتماعی و مساوات و عواطف انسانی است.

شهید مطهری از مهمترین نیرو‌های انقلاب اسلامی بود و شاید مهمترین تعریف از این شهید بزرگوار را امام خمینتی (ره) بیان کردند.

 خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثنا آثارش خوب است». ایشان بی استثنا آثارش خوب است؛ انسان ساز است؛ برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان، خدمت‌های بزرگ کرده است این مرد عالی قدر
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • بیداری آزادی‌خواهان جهان نشات گرفته از انقلاب اسلامی است
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • شلیک به مغز انقلاب اسلامی
  • روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • بیداری ملت های آزاده جهان به برکت انقلاب اسلامی است
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت